MOLERA CASALS, Joan “Mercuri” (Manlleu, 1928 – Manlleu, 2004)

21 octubre 2014

Nascut a Manlleu el 23 de setembre de 1928

Va treballar en diferents indrets i a partir de 1962 va dedicar-se a la seva major afecció, que va assolir a partir d’una formació autodidacta: la pintura.

Va estar-se deu mesos a París per conèixer millor aquest món que el fascinava. De tornada va fer dues exposicions, una a Barcelona i l’altra a Manlleu; després, en van seguir moltes d’altres arreu de Catalunya.

La seva pintura estava influenciada, principalment, per Van Gogh i Gaugin i, segons Molera mateix, s’inscrivia en el neoformalisme. La seva obra està molt valorada.
A
 partir d’aquest moment la seva vida va esdevenir la d’un autèntic bohemi i va dedicar-se a viatjar pel món, sobretot per països de la mediterrània oriental: Egipte (país del qual era un enamorat), Turquia i Proper Orient.

Per promocionar la seva producció pictòrica es va dedicar a fer excentricitats que li reportaven una publicitat i una certa imatge d’originalitat

En les dues darreres dècades, tot i no perdre’l del tot, va apaivagar el seu esperit aventurer. Passava temporades a Manlleu, a la Cerdanya i a la Garrotxa.

Era assidu usuari de les biblioteques públiques. A la Biblioteca Municipal de Manlleu hi estava inscrit des del dia de la inauguració, any 1959, i es considerava el lector que feia més ús del servei del préstec. Tenia una memòria excepcional per retenir el contingut del llibres que més li havien afectat.

La seva darrera faceta artística, sorgida d’una incansable dedicació a la lectura i a una profunda memòria agombolada pels seus innombrables viatges, va ser la d’escriptor.

Va morir el 17 de juliol de 2004.

(2001) Altra disputa entre l’Aser Onyós i Anselm Turmeda: àlies Mascaron. Vic : Emboscall, 82 pp.

(2003) Sojorn a Praga amb Franz Kafka. Vic : Emboscall, 108 pp.