CATÀLEG

BAYÓN del PUERTO, Emili (Manlleu, 1959 – )

11 juny 2016

Nascut a Manlleu el 20 d’octubre de 1959.

Llicenciat en Història Contemporània per la Universitat de Barcelona, i graduat per l’Institut Jaume Vicens Vives de la Universitat Pompeu Fabra de Barcelona amb una recerca sobre el catalanisme de finals del segle XIX.

Ha estat, successivament, becari de la Generalitat (1992/96), professor ajudant d’Història Contemporània a la Universitat Pompeu Fabra (1996/97); i professor associat (1997/99) de la mateixa universitat. Entre 1992 i 1998 va formar part del “Grup d’Estudis sobre Història dels Intel•lectuals de l’Ateneu Barcelonès”.

Des de 1995 forma part del grup de professors d’Història de l’Escola de Policia de Catalunya. També ha impartit cursos sobre història moderna i contemporània de Catalunya, i patrimoni industrial català, així com conferències sobre història de la dona, fotohistòria i literatura hispanoamericana.

Ha coordinat, per encàrrec de la Fundació “la Caixa”, seminaris sobre art contemporani (1996/97). Col•laborador del Museu Etnològic de Barcelona, va ser comissari de documentació de l’exposició” Alí Bei, un pelegrí català per terres de l’Islam” (1996).

Ha participat com a ponent en cursos, jornades i congressos sobre patrimoni industrial a Terrassa, Sabadell, Girona, Arbúcies, Manlleu, Torelló, Tortosa i Barcelona.
Des de 1999 I fins 2008 va coordinar l’equip de treball del futur Museu Industrial del Ter, Can Sanglas de Manlleu, i és membre de la comissió permanent del sistema del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya.

Ha participat en diversos debats televisius i radiofònics sobre història de Catalunya, patrimoni industrial, sindicalisme i actualitat política a Ràdio Manlleu, Catalunya Ràdio TVO, TV3. Televisió de Gavà, etc.

Actualment, i des de 2008, és director del Museu de l’Art de la Pell de Vic.

LLIBRES PUBLICATS

(1994) La Veu de Catalunya, 1891-1898 ( Modernitat i nacionalisme a la Catalunya finisecular) .Barcelona : Universitat Pompeu Fabra de Barcelona, 293 pp.

(1995) Europa de postguerra. 1945-1965. Art després del diluvi. Cronologia històrica pel catàleg de l’exposició. Barcelona : Centre Cultural de la Fundació “la Caixa”.

(1999) Els intel•lectuals i el poder a Catalunya ( 1808-1975 )(En col•laboració): Barcelona : Proa.

(2001) Diccionari del Moviment Obrer als Països Catalans (en col•laboració). Barcelona : Fundació Jaume Bofill, Centre d’Estudis d’Història Internacional de Barcelona.

(2008) La Farga Lacambra: soluciones en cobre desde 1808 (en col•laboració). [Masies de Voltregà, etc.] : La Farga Group [etc.].

(2009) (Enregistrament video) Manuel Serra y Moret .Museu de l’Art de la Pell: Ajuntament de Vic, 2009.

(2009) El Museu Industrial del Ter. [Terrassa] : Museu de la Ciència i de la Tècnica de Catalunya: Museu Industrial del Ter, 27 pp.

PARTS DE LLIBRE: CAPÍTOLS, SECCIONS, FRAGMENTS…

(1996) “Alí Bei i la Renaixença, i Bibliografia especialitzada”. En: Catàleg de l’exposició: Alí Bei, un pelegrí català per terres de l’Islam. Barcelona : Proa ; Ajuntament de Barcelona. Museu Etnològic de Barcelona, ( ps. 77-96 i 147-148 )

(1997)”Les Avantguardes durant la Segona República ( Madrid – Barcelona, 1929-1936 )”. En: Documentació històrica per l’exposició. Centre Cultural de la Fundació “la Caixa”, Barcelona: Fundació “la Caixa” , 90 pp

(1997)”Transcripció del manuscrit de Manuel Azaña, publicat sota el títol: Diarios, 1932″. En: Los cuadernos robados. Barcelona: Crítica,.

(1998)”La presència catalana en l’intent imperialista al nord d’Àfrica”. En: Catàleg L’Islam i Catalunya, per a l’exposició del mateix nom. Barcelona : Museu d’Història de Catalunya , pp. 317-323

(2000)”El Museu Industrial del Ter, una lectura social de la industrialització”. En: II Congrés de Museus Locals i Comarcals ( Arbúcies, Girona, Olot i Terrassa, abril 1999 ). Barcelona : Diputació de Barcelona, pp. 61-67

(2000)”Una proposta d’interpretació del Canal Industrial de Manlleu”(En col•laboració). En.: I Jornades de Centres d’Interpretació del Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya. Terrassa.

(2000)”El canal dels senyors fabricants”. En: Contes a la vora del Ter. Manlleu.: Ajuntament, pp.131-140

(2001)”Canal, ciutat i cotó. En: Manlleu, punt de partida. Rutes a l’entorn del Ter. Manlleu” En: El Ter. Ajuntament de Manlleu.

(2001)”Fàbriques al camp, les colònies industrials”. En: Manlleu, punt de partida. Rutes a l’entorn del Ter. En: Manlleu : El Ter. Ajuntament de Manlleu.

(2002)”Les fotos sèpia de la calaixera. El Manlleu del passat”. En: L’Abans. Barcelona : Aedós. El Papiol.

(2002)”El Museu Industrial del Ter, Can Sanglas de Manlleu”. En: Edició del mata-segells de la XXVI Exposició Filatèlica i Numismàtica de la XIX Fira de Reis de Manlleu. Manlleu : Grup Filatèlic i Numismàtic de Manlleu.