PUJOL ESCALÉ, Francesc d’A.(Manlleu, 1916 – Manlleu, 1999)

Va néixer a can Bracons, al passeig de Sant Joan de Manlleu, l’any 1916.

Als 14 anys va ingressar al Col·legi de Sant Josep de Vic a fi d’estudiar retòrica al Seminari.

L’any 1931 va anar a viure a Taradell, on va fer estudis en el camp del tèxtil. Va obtenir el batxillerat a l’Institut Verdaguer de Barcelona.

En acabar la Guerra Civil va tornar a Manlleu.
Va treballar de teixidor, d’administratiu i com a secretari de la Delegació Sindical Comarcal de Manlleu i de Vic. Des de 1950 fins a 1979, va fer de cronista de la vila i de corresponsal de premsa d’El Correo Catalán i de l’Agència EFE.

Va ser coautor de Lletres Amicals i autor de poemes. Fou també director i col·laborador de moltes publicacions de Manlleu i de la comarca.

En l’àmbit teatral, va fer de director, de director artístic, d’autor d’originals, d’adaptacions i de guions i també d’actor.

Dibuixà auques, emblemes, i monuments , per a revistes i butlletins. Pintà quadres de temàtica diversa i va dissenyar cartells, targetes o logotips publicitaris.

Va formar part de la junta de reconstrucció de l’Església de Santa Maria de Manlleu i va participar en els treballs de decoració de moltes altres esglésies.

Era soci de l’Agrupació Sardanista Manlleuenca, del Centre Familiar Parroquial, del Gremi de Tonis i de moltes altres entitats.

L’any 1994 la Comissió per la recerca del patrimoni cultural de Manlleu, amb el patrocini de l’Ajuntament va editar el llibre Francesc d’A. Pujol. L’obra, en reconeixement a la seva labor sòcio-cultural

Va morir el dia 31 de març de 1999, a Manlleu

LLIBRES PUBLICATS

(1950) Santa Maria de Manlleu. Manlleu : Gràf. Manlleu, 85 pp.

(1950) Los gigantes de Manlleu. Manlleu : [Ajuntament de Manlleu], 22 pp.

(1951) L’hospital de Manlleu (en col·laboració). Manlleu : Gràf. Manlleu, 103 pp.

(1952) Croquis manlleuencs (en col·laboració). Manlleu : Gràf. Manlleu, 102 pp.

(1960) Llibre de “El Record” (en col·laboració). Manlleu : Gràf. Manlleu, 256 pp.

(1961) Manlleu, villa próspera (en col·laboració). Manlleu : Gràf. Manlleu, 57 pp.

(1977) Indrets units per la mateixa xarxa. Manlleu : P.Y.S.E.S.A., 188 pp.

(1989) Josep Viladomat : escultures (en col·laboració). Manlleu : Museu de Manlleu, 55 pp.

(1994) Acudits. Anècdotes i estirabots. Manlleu :[l’autor], 63 pp.

(2002) Els tres patronats de Manlleu (en col·laboració) . Manlleu : Patronat de Formació Professional de Manlleu, pp. 111 (pòstum)

PARTS DE LLIBRES: CAPÍTOLS, SECCIONS, FRAGMENTS,…

(2000) “El funicular de Les Gorgues” En : Contes a la vora del Ter. Manlleu: Ajuntament de Manlleu, El Ter. pp. 21-26.

(2014) “Francesc d’Assís Pujol Escalé.1991” En: Manlleu, pregons de Festa Major: 1983-2014.
Manlleu: Ajuntament de Manlleu, pp 51.

LLIBRE SOBRE L’AUTOR

(1994) Francesc d’A. Pujol. L’obra. [selecció del material i elaboració del text: Assumpta Grabolosa, Trini Montero, M. Carme Montes] [Manlleu: Ajuntament de Manlleu] , 198 pp.

(2016) Manlleu com a Nord.Facècies de la vida de Francesc d’Assis Pujol i Escalé. manlleuencs, artista i savi. [Manlleu]: [Bernat Prat i Viñas].[2016]396 pp.