CATÀLEG

GUILLÉN ZAMBRANO, Joan J. (Fuente del Maestre, Extremadura 1947 – )

6 juny 2018

Neix el 1947 a Fuente del Maestre (Extremadura).

De 1949 a 1967 resideix a Manlleu i actualment viu a Barcelona.

Escenògraf, dibuixant satíric
i artista plàstic.

Va iniciar la
seva tasca periodística al diari Tele/
eXpres
l’any 1969 i des de llavors ha publicat els seus dibuixos a infinitat de
publicacions, com
Triunfo, Por favor, Muchas gracias,
Presencia, Arreu, La Calle, El
Periódico,
El Món, Diari de Barcelona, i La
Vanguardia
entre altres. En l’actualitat publica els seus dibuixos satírics al diari
digital catalunyaplural.cat.

Entre 1985 i 1987
va crear per TV3 i després per a TVE a Catalunya l’espai d’animació amb
ordinador “Microclip
“.

Els anys 1983 i
1985 va obtenir el Premi Ciutat de Barcelona pels seus treballs a la premsa i a
la televisió.L’any 1999 va obtenir la Medalla d’Or del Vestuari a la 9a Quadriennal d’Arquitectura i Escenografia de Praga. L’any 2016 li han concedit el Premi Nacional de Cultura del CoNCA.

Com escenògraf, Guillén és autor d’escenografies, figurins, artefactes i màscares per a
múltiples òperes i muntatges teatrals, entre els que cal assenyalar: “La flauta màgica” de Mozart; “La Cenerentola
”,“La italiana en Argel ”, i“The barber of Siviglia” de Rossini; “Faustbal ”, òpera de Fernado
Arrabal que s’han representat a teatres com el  Teatro Real , de Madrid , el Gran Teatre del Liceu de Barcelona o als teatres d’òpera de Houston, Toronto, Seattle, Los
Angeles,
Cardif, Genève, Bruxelles,
Bordeaux, Firenze,
i pròximament, d’Omaha (Nebraska),
Washington,
i a la Ciutat de les Arts  de València.

Guillén ha creat gran nombre
d’escenografies, artefactes i vestuaris per espectacles de petit i gran format,
com “Picasso U
” (1980) Comparsa “Visca Picasso  ” (1981), la Cavalcada EXPO92 i Eurobàsquet  97, aquestes dues últimes per la Comediants , companyia amb qui ha col·laborat durant més de 20 anys dissenyant-hi
elements escènics d’espectacles com “ Llibre de les bèsties ”, “Maravillas de Cervantes
, “ Bi ”,
La petita flauta  ”,“Deixeu-me ser mariner
”, “Les balades de Villón”, també va
col·laborar en l’espectacle “ Colors ” de
Javier
Mariscal.

Ha estat
professor d’escenografia a l’Institut del Teatre de Barcelona durant quaranta
anys, i ha impartit
classes , participat en
màsters i donat  conferències a universitats i escoles a diversos països.

La 9à Cuadrienal d’arquitectura i escenografia de Praga 1999 li va concedir la Medalla d’or del figurinisme  pels seus dissenys d’animals pels muntages
de “La flauta màgica ” i “Llibre de les bèsties” .

És autor del
llibre-objecte de desplegables “Artefactes parateatrals

sobre algunes de les seves realitzacions escenogràfiques per teatre de gran
format, i els llibres de contes “El globo ” i “El carnaval”
. També ha il·lustrat el llibre de Comediants  El libro del dia y de la noche.

Juntament amb les
seves activitats com escenògraf, pedagog i dibuixant satíric,
Guillén ha cultivat la il·lustració, el gravat i
l’escultura, realitzant gran nombre d’obres recollides en la sèrie “Museu Particular ”, obra poc difosa que ara es proposa donar a conèixer junt amb
altres de realització recent. Mostra d’això és la
“Suite Nonell
” que s’ha presentat el 2013.

Una de les seves caricatures apareix al llibre de Jordi Artigas “Caricaturas franquísimas”
( Barcelona: La Tempestad, 2015, pp. 93/94)

L’any 2013 la Biblioteca Nacional de España selecciona diversos dibuixos de Guillén per a l’exposició que es va fer del maig a l’agost, La Transición en tinta china. El 2014 fa donació de part de la seva obra gràfica, publicada a premsa satírica i a televisió, a la Biblioteca Nacional de España.

Al març de 2016 rep el Premi Nacional de Cultura atorgat pel Consell Nacional de la Cultura i les Arts (Generalitat de Catalunya).

Al juny de 2017 fa donació de documents gràfics d’escenografies per a òperes o espectacles de carrer, figurins, dibuixos,esbossos per a caricatures, etc., a la Biblioteca de Catalunya.

LLIBRES PUBLICATS

(1971) El viatge prodigiós d’en Ferran Pinyol. Europa. (en col•laboració) Montserrat : Abadia de Montserrat, 54 pp.

(1976) Any I del post-franquisme (en col•laboració). Barcelona : Ketres, 80 pp.

(1984) El carnaval. Sant Joan Despí : Argos-Vergara, 64 pp.

(1984) El globus. Barcelona : Argos Vergara, 12 ff. (Llibre traduït al castellà, basc i gallec)

(1996) Caixa de Manlleu : 100 anys d’història, 1896-1996 (en col•laboració). Manlleu : Caixa d’Estalvis Comarcal de Manlleu , 240 pp.

(1998) Artefactes parateatrals. Tradició/innovació. Barcelona : Diputació de Barcelona. Institut del Teatre, 1998. 72 pp.

(2002) El libro del dia y de la noche : treinta años de sombras y despertares. (en col.laboració amb Comediants Barcelona: Circulo de Lectores[etc], 12 pp.

PARTS DE LLIBRES: CAPÍTOLS, SECCIONS, FRAGMENTS…

(2014) “Joan Josep Guillén Zambrano.1994”.1994. En: Manlleu, pregons de Festa Major: 1983-2014.Manlleu: Ajuntament de Manlleu, pp 77

SOBRE LA SEVA OBRA

Guillén, màgia a l’espai escènic. Barcelona: Generalitat de catalunya; Biblioteca de Catalunya, 2021, 146 pp. (Catàleg de l’exposició, celebrada al Museu d’Història de Catalunya del 20 d’abril al 26 de setembre de 2021)