Skip to main content
CATÀLEG

Un escriny és un cofret molt especial, aquell que serveix per estotjar-hi joies o coses de preu, aquell cofret que, si en tinguéssim un, segur que n’amagaríem la clau perquè ningú el pogués remenar sense el nostre permís, però del qual en presumiríem davant les nostres amistats. Aquest és el motiu pel qual hem batejat així el nostre blog, un blog del qual tots els manlleuencs en podrem estar orgullosos, perquè el seu contingut és molt valuós. Com, si no, podríem qualificar-lo, si tenim en compte que per a qualsevol poble el més important és la seva gent?

I precisament això és el que trobareu en les pàgines d’aquest blog, la gent de Manlleu que ha escrit i que escriu, i els llibres o estudis que Manlleu ha inspirat. Més de 200 autores i autors. La versió inicial d’aquesta tasca es va publicar en un llibre en paper l’any 1997. A partir d’aquí la Biblioteca va veure la necessitat d’anar-la actualitzant i per aquest motiu es va gestar aquesta versió digital.

Què es pot fer per formar part de l’Escriny?
  • Cal ser un autor o autora de Manlleu (de naixement o d’arrelament), viu o mort.
  • És necessari tenir obra editada en paper o digitalment.
  • S’ha d’enviar un correu electrònic a la Biblioteca informant de la publicació d’algun llibre, estudi, etc.
Què cal enviar?
  • Un currículum resumit de la trajectòria vital, literària o acadèmica.
  • Una fotografia recent.
  • Una llista amb tota la relació d’obres publicades.
Què cal tenir en compte?
  • En el cas dels autors o autores que publiquen sobretot articles a revistes científiques i que tenen molta producció, la Biblioteca farà un resum de la seva bibliografia indicant a quines capçaleres solen publicar.
  • Us agrairem MOLT que ens envieu periòdicament les actualitzacions de la vostra biografia i bibliografia.
  • La Biblioteca es posarà en contacte amb vosaltres per anar mantenint la pàgina al dia: aviseu-nos dels vostres canvis de contacte.
I sobretot, si detecteu errors, aviseu-nos!

    6 juny 2018

    VALLS MAS, Xavier (Sant Andreu de Gurb, 1921 – Manlleu, 2017 )

    Neix a “Cal Teixidor” de Gurb i als 11 anys es trasllada amb la família a viure a Manlleu, on estudia al col·legi de La Salle fins a l’esclat de la Guerra Civil.

    De manera autodidacte va començar a dibuixar i pintar, afició que no deixà fins als anys 50 quan es va començar a dedicar plenament i professionalment a la fotografia que ja venia practicant des del 1939, obrint la botiga Valls Fotografia, encara oberta a dia d’avui.

    Gran aficionat al teatre, junt amb altres companys recuperen el cinema i el teatre del Centre Catòlic, on un cop acabades les reformes el proposen com a director. Accepta el càrrec amb la condició de poder posar en escena, entre altres obres, La Passió, que es va estrenar l’any següent amb molt èxit i amb públic vingut d’arreu de Catalunya.

    Va prendre part en innombrables concursos de fotografia aconseguint molts premis, entre d’altres el Premi d’Honor Nacional de fotografia.

    Fou pioner en el revelatge de la fotografia en color i, junt amb un grup d’amics que compartien l’afició per la fotografia, fundaren el Grup Excursionista de Manlleu, fruit de les sovintejades sortides que feien per fer fotografies de natura. Aquesta afició a la natura l’ha dut a restaurar moltes fonts i recuperar i netejar nombrosos camins.

    Fou un dels fundadors de Tradicat, l’associació que vetlla per la recuperació i la conservació de les tradicions populars catalanes. Així, a partir del 1968 formà part de l’organització dels Focs de Sant Joan i en un dels congressos al Rosselló, proposa la celebració a Manlleu del primer congrés al Principat que es celebrà el 1983. Aquest congrés va donar un fort impuls a la celebració de la Flama del Canigó, augmentant així el nombre de pobles que es van anar adherint a aquesta festa.

    Com a bon caminador, va resseguir les muntanyes més altes de la nostra geografia. Entre els centenars de persones que cada segon diumenge de juliol pugen al Matagalls, any rere any han vist en Xavier. Qui no el recorda amb la seva inseparable màquina de fotografiar al coll. No endebades ha estat creador de l’Associació d’Amics de Matagalls.

    Ha ajudat a restaurar i a mantenir vives ermites i esglésies, que estaven malmeses o mig oblidades, com Sant Salvador de Bellver, Cabrera, el santuari de Puig-Agut o d’altres.
    L’any 1950 tingué lloc el primer aplec al Matagalls organitzat pel Pare Illa. En un dinar posterior a casa seva va proposar al Pare Illa constituir la que és ara l’Associació d’amics dels Aplecs, incrementant així el nombre d’excursionistes que cada any pugen al cim. Des de fa 11 anys es cuida de dissenyar la portada de la revista de l’aplec.

    Des de l’any 1948 forma part de la junta del santuari de Puig-Agut i el 1988 passa a ser-ne l’administrador, portant a terme moltes reformes.

    L’any 1983 l’ajuntament de Manlleu li concedeix el títol de “Fill Adoptiu”.

    El 2006 proposa a l’Ajuntament de Manlleu la idea de convertir en espectacle la llegenda del serpent de Manlleu. Totes les entitats de Manlleu i molts voluntaris participen avui en aquest exitós espectacle.

    A la Marxa dels Vigatans de l’any 2010 se li feu un homenatge.

    A més dels reconeixements esmentats, també ha rebut els següents premis:

    • 1er Premi d’Honor amb medalla d’Or del concurs nacional de fotografia de Sant Adrià de Besòs
    • 1er Premi del concurs nacional de fotografia de València
    • 2n Premi del concurs internacional de fotografia GEVALUXE de la casa Gevaert d’Alemanya

    Va morir el 29 d’abril de 2017, a l’edat de 95 anys.

    LLIBRES PUBLICATS

    (1992) Manlleu, 110 anys de fotografia. En col·laboració amb altres autors. Manlleu: Imp., Contijoch. 541 p.

    (2007) Història de la fotografia i fets puntuals de la vida familiar fins l’any 2007. [Manlleu]: [l’autor]. 56 p.

    La persona homenatjada a la Xavier Valls i Mas Marxa dels Vigatans 2010.

    Fotografies : Osona.com
    Text : Xavier Cateures Valls

    Fonts:
    Http://art.aquiosona.com/. (Consulta 9/10/2014)
    http://blocs.aquiosona.com/des-del-montseny/homenatge-a-xavier-valls-i-mas/(Consulta 9/19/2914)